Monday 15 July 2013

Lasagna Ramadhan

assalammualaikum..isnin ni xdak mood nak wat gheja.so boleh la belek belek belog and update.bulan posa ni tekak demand sungguh.semua rasa nak makan kan kan.ritu bukak fb tengok member aku upload gambaq lasagna.siap dia bagi resepi..mood jadi chef pun apa lagi timbui blup blupp..adik aku yang duk asrama plak nak balik bukak posa tambah semangat la aku.dia ja yang selalu puji masakan aku sedap la kak ida..sempoi la kak ida..kadang kadang aku rasa xsedap sangat pon..bukan apa bodek la tu...

sebab kedua bertungkus lumus nak buat sebab omey suka makan lasagna ni..dia salu kata kakak dia buat sedap sangat sangat..sampai sedapp wooo msg kat aku..umpan la sket aku gitau aku pon nak buat.tapi xtau lagi jadi ka x sebab 1st time try.omey kata jadi..hehe..baguih la dia ni..salu bagi semangat positif kat aku.

ok jom masak

bahan bahan:


inti:
Daging Burger (dihancurkan)
Bawang Putih
Bawang Besar
Minyak
Cili Capsicum
Sos Tiram
Sos Cili
Cili Giling
Perencah Spaggethi Bolognaise Maggi
Cendawan Butang dalam tin
Lada Hitam kisar
Roti
3biji Telur
200ml Susu Fresh
Slice Cheese
Cheddar diparut


bawang putih, bawang besar, cili capsicum dipotong dadu


 Cendawan butang potong nipih nipih.jangan halus sangat nanti xterasa plak


 aku xde cheddar cheese so slice cheese tu aku hiris hiris ja
Bancuh susu dengan telur dan pukul sebati

tumis bawang putih,bawang besar, cili giling sampai pecah minyak
masuk daging cincang yang dah diperap dengan lada sulah
tambah sos tiram sos cili dan perencah spagethi bolognaise maggi
gaul sebati masukkan cendawan dan lada hitam kisar
dah agah nak masak baru masukkan cili capsicum tu sebab kalau masuk awal nanti layu sangat
biar sejuk sikit


sapu loyang atau bekas tahan panas dengan butter


celup roti dengan susu dan telur yang dah bancuh tadi

letak dalam loyang

letak inti

tutup inti dengan slice cheese sampai xda ruang inti tu nak bernapas


ulang step tu ikut suka ampa la nak wat berapa lapis
last topping pun tutup ngan slice cheese and cheese yang aku hiris tadi


bakaq dalam oven dalam 30-45 menet camtu

hasilnya....



sedappp sangat



t

a

p

i


haha..aku bakaq lama sangat so lasagna aku itam
malu la nak tunjuk weh.bakaq time bukak posa.so tengah makan tu dengaq bunyi cheese menitik dalam oven cusss cussss..adik aku kata bunyi apa tu..aku kata "mak,dah ok kot tu" mak aku kata "dak lagi.."
tengok tengok dah berkarat cheese tu.hahahhahaha..xpa ti aku try lagi.

aku dah janji ngan omey nak hantaq gambaq lasagna aku buat tu pastu suruh dia komen..malam tu aku diam xsebut langsung pasai lasagna tu.hahha..dia ingat aku xbuat lagi.

tengok la minggu ni aku try lagi.xpuas hati.

selamat berpuasa..

No comments:

Post a Comment

ada nak komen apa2..silakan..