Friday 16 May 2014

Selamat Hari Cikgu..


good morning..
hari ni hari guru kan..
kalau zaman sekolah tu best gila arh masa hari guru ni..
cikgu xmasuk kelas..wat sambutan.so xpayah belajar..hehe
erm..hari ni nak wat entri pasal cikgu lah..

kalau nak kira cikgu ni banyakkkk sangat cikgu aku ada..sebab nya aku ni banyak moved moved (pindah sekolah la der) tapi xpa la..hari ni memang ada semangat nak taip banyak..eksesais jari jemari skit..

aku zaman sekolah dulu bukan la jenis baik sangat..tapi xda la ponteng ponteng..aku takut ponteng kelas.takut cikgu gitau mak aku..sebab mak aku garanggg sangat masa aku sekolah dulu..kalau time nak ambik report card memang mak aku excited..sebab masa tu la mak aku ada banyak masa boleh sembang sembang ngan cikgu duk tanya.."cikgu, noryda macamana kelakuan dengan pelajaran?" "kalau dia ada buat xkena xpa saya izinkan cikgu pukui dia"hahahah..siap bagi izin tu..aku berdiri sebelah pening kepala dah dengaq..kadang kalau aku macam muka malas malas dalam kelas cikgu ugut la.. "noryda nak saya bagitau mak kamu ke"eleh..mentang mentang dapat keizinan mysupermak kan...hehehhe..

cikgu paling aku sayang masa sekolah rendah xbanyak..yang aku xsuka banyak la..hehehe..ada sorang cikgu ni..cikgu pelatih..dia ajaq muzik masa aku darjah 4..memang sempoi la cikgu amri ni..masa tu umur dia 20an..ensem jugak..kalau dia ajaq muzik xmain la rekoder kastenet semua...dia bawak gitar..pastu duduk senget sebelah kat meja guru tu..dia petik gitar kami kena nyanyi lagu 'abang beca'..xmain la lagu budak budak..dia pun bosan kot kan..pastu satu lagu yang aku ingat dia ajaq kami lagu suranggani..lagu india..camni lirik dia,

"suranggani...suranggani..suranggani kemaler ke nava..
maler maler maler..suranggani kemaler..
suranggani kemaler ke na va va va!"
yennadey..

ok..cikgu yang xberkenan pulak..cikgu kelas aku masa darjah 1..cikgu fizah..asik tidoooooooooooooooooooqqqqqq jaaaa.serius wei..macam p ramlee..aku ingat dalam tv ja ada..real pun ada..dia akan tutup pintu kelas depan dan belakang..pastu meja semua injak tepi..dia bentang tikar..kami kena duduk bersila kat tikar..pastu dia tulis la kat blackboard cerita apa apa..kami duk baca tuuuu la..duk ulang..habis ulang lagi..bila gitau "cikgu, dah habis"dia mamai cakap.."ulang lagi"..kepala atas meja..mintak mintak la bakal anak aku nanti xdapat cikgu camni..rosak..

masa darjah 5 aku dapat cikgu bm garanggg..kalau time kelas bm ja mesti rasa tension..nama dia Cikgu Hamidah..ada taik lalat tepi mulut..style taik lalat hidup mua cukup..aku memang suka buat karangan bm..tapi ada skali tu aku lukis gambar katun hari raya kat belakang buku karangan..tu pon page belakang skali..kan buku karangan ada sebelah side line, sebelah side blank kan..kat situ la aku lukis..ntah macam mana dia gatai tangan nak pi selak buku karangan tu..terjumpak la kartun..masa tu kelas aku tingkat 3..dia baling buku aku keluar kelas sampai terkoyak..pastu dia suruh aku pi beli buku karangan baru..budak sekolah rendah kot..bukan bawak duit banyak pun pi sekolah..macamana nak beli..diam kat situ jala..esok baru mintak duit kat bapak aku nak beli buku baru..dalam kelas punya la bising pok pek pok pek..duk kata aku teloq itik..cikgu kidah ni memang kalau marah semua orang dia panggil teloq itik..hehe..dia macam mama yokies dia xtau..bila tulis pungkok goyang goyang..kami semua gelak pelan pelan..pastu dia pusing jeling baru sengap..hahhahaha..ampun cikgu..saya bercakap benda yang benar..

form 3 guru kelas aku nama che salmah..merangkap cikgu sejarah skali...che salmah ni kurusss..tapi suka bergaya..aku kan muka xsuka buat kerja sekolah..che salmah ni punya style kalau xbuat kerja sekolah..dia panggil diri kat depan lepas tu kutey tepi tetek..isi kat situ kan soft..hahahaha..senang la dia kutey..amboi amboi..mengeliat jugak la kat depan..tapi senyum...sebab budak laki pon ada..wat macam lek lek ja..padahal dalam hati.."wei sakit la..." 

ya a au..pernah x dapat cikgu sengau..aku pernah..cikgu geografi masa tingkatan 3..jahatnya aku masa form3..selalu kalau lalu sebelah cikgu sengau tu aku bagi salam versi sengau..pastu cikgu tu xjawab tau..jeling tajam ja..mesti bengang kan..hahhaha..bila besar ni kenang balik..xbaik ngejek orang kan..bukan dia mintak pon nak sengau..sama la macam aku..aku xmintak pon jadi koko..hee =p

masuk sekolah teknik aku masik mengekalkan budaya xbuat kerja sekolah..cikgu akaun aku cikgu faisal..dia akan kutip semua buku..pastu sambil dia cek kena berdiri sebelah dia..akaun mana yang lompang lompang, yang xbalance..dia sebut "enjut" so kena ketuk ketampi 5 kali..dia selak buku tengok lompang lagi dia cakap "enjut" turun 5 kali lagi..sebelum kelas dia tu get ready la stamina..aku pernah kena 75kali..nak turun tangga pi kantin terkengkang kengkang..tapi xserik..lepas tu buat jugak..hehe...aku selalu dapat result teruk jugak akaun..masa form 5 nak dekat spm baru aku study betul..pagi pagi lepas subuh study sorang sorang..aku pon macam xpercaya tu aku ka kan..hihi..dapat result spm akaun ok la jugak..aku pergi jumpak cikgu faisal..tengah bercerita dia pon happy la..senyum..bestnya..bukan senang tau nak tengok cikgu faisal ni senyum..dia macam alim alim skit..

selamat hari guru untuk semua cikgu-cikgu aku...terima kasih la sebab marah marah..saya xambik hati pun..marah tu untuk mendidik kan..terima kasih bagi ilmu yang xda dalam silibus..assalammualaikum..

No comments:

Post a Comment

ada nak komen apa2..silakan..