Wednesday 2 October 2013

Nasi Kandaq Chowrasta


nyammm nyammmsss....
tekak orang penang ngan nasi kandaq memang xdapat dipisahkan.
pi la jalan jauh mana pun.kahwin la ngan orang putih mana pun.mesti rindu nasi kandaq.ada orang penang yang nak menafikan??hahhaha..kompom xdak la..kalau ada hang tu xcukup berdaulat ngan pulau pinang.

ok entri ni aku buat khas untuk Nasi Kandaq Chowrasta.ada orang panggil Nasi Kandaq Misai.ntah la..aku sebut Chowrasta ja.tempat dia kat Bazaar Chowrasta..yang ada banyak jeruk depan ibu pejabat polis tu..masuk lorong celah market pastu korna seround hang jumpa la kedai ni..kedai dia ciput ja..xgrand macam Kayu Nasi Kandaq.kerusi pon lama.ada kerusi melekat tu kaler biru muda..

kerusi ni legend okeh..kedai kopi cina yang legend ada gak kerusi ni.aku respek sebab walaupun kedai ni celah market.pastu celah kedai kedai babi , tapi kalau pandang lantai..tepi tepi lantai tu..xberlumut..bersih ja.dapuq dia xtau la..aku xpernah masuk.tapi kalau bersih kat depan dengan usia kedai yang berkurun tu..meyakinkan aku.kedai ni bersih.area dia cedok lauk tu aku rasa standard kot semua kedai mamak berlemoih.



Nasi Kandaq ni diwariskan dalam tekak aku oleh arwah ayahanda tercinta..dari kecik dulu selalu bapak aku kerry aku naik moto mai cini..beli bungkus pastu balik bubuh kicap sampai hitam nasik..perghhh...terbayang pulak..buat ai terbang..

lauk kat kedai ni memang xpakai periuk periuk besaq..mamak kedai tu akan cedok buh sikit sikit ja..so xkeranyok la lauk dia.keranyok bahasa apa ek?lantaklaaaa.....kalau ampa mai terai nasi kandaq ni..silalah ambik lauk teluq sotong..sedap.lain pada yang lain.sebab teluq sotong dia xgoreng sampai garing tu..so still boleh rasa kenyal kenyal..one more is sambai nyok.tapi lately ni kalau pi asik xda ja..xtau plak kalau dah xbuat kan.minuman plak disyorkan limau ais..limau dia pakai kasturi yang besar tu..so xpahit cam limau nipis.


ok la..nak pegi berenang dalam nasi















xcaye?















banjir..sedap







berenang renang

(~_________________________________________~)
nyam nyamsss

3 comments:

  1. hoihhh.. hujan mcm ni..lapaqqqq.. yang ni memang aku akan carik jugak sebelom beranak!!

    ReplyDelete
  2. hahhahaha...baby..acik mintak mahap yeeeee....

    ReplyDelete
  3. kemarin pi ziarah bekas driver arwah bapa. dia nak pi mekah tak lama lagi. doakan dia dpt haji yang mabrur.

    dia kata dulu, masa selalu berurusan di pejabat bapa di tanjong (george town) around 80's, kedai lain bapa jarang masuk. cuma dawood restaurant & 2 lagi kedai kat lorong2 chowrasta. i guess this is one of those kedai lorong.

    dawood restaurant masih ada, tapi dah tak sesegar zaman kegemilangannya. pak dawood masih ada, tapi dah tak larat. dulu hantar nasi kandaq dlm mangkuk tingkat (si'a) ke pejabat2 before lunch time.

    one thing is, kedai2 nasi kandaq authentic ni, dari segi kbersihan memang boleh diperdebatkanlah. tapi dari segi rasa, memang restoran nasi kandaq moden ni tak boleh nak match.

    faizu

    ReplyDelete

ada nak komen apa2..silakan..