Tuesday 29 October 2013

Jom Jahit Baju

idea ni timbul bila aku nak upah baju, makcik yang nak buat tu nak ikut baju contoh..tapi murah upah.rm 30 ja..tahun 2013 upah baju kurung pahang rm 30 ok la kan..
bab baju contoh yang lemah ni,aku kan kembang kembang kembang lagi..mana la nak ada baju yang cantik ikut body. Body plak xnormal..bambam pastu ketot..haish..

ada satu lagi tailor ni, Kak Sue..Kak Sue ni plak upah xda dua keping duit limaploh xsah..itu selai baju..kalau 3 4 lai?? mampos..ranap duit bortingkek aku..last last muncul la minat nak menjahit.nasib baik la upahnya free..mana turunnya kuah kalau x ke nasik kan..mak aku yang jadi cikgunya....

tapi ingat senang ka nak belajaq ngan mak sendiri pun..banyak kali dah aku tanya
"mak, bila nak start ajaq ni?"
"nanti laa..mak xdak mood lagi ni"

haihhh..ari ahad baru ni nasib baik la mood mak aku muncui..
barang barang belajaq menjahit semua mak aku yang sediakan.
aku just amik pen ngan kertas.

1st step ukuq badan sendiri.

ukuran:
bahu
dada
pinggang
punggung
panjang baju
panjang kain
panjang lengan
panjang belakang
luas lengan


ituuuuuuuuu jeeeerrrrrrr

aku choose nak wat mini kurung.

draft  dulu dalam test pad.
dah pandai then baru guna ruler panjang tu lukis atas paper.
paper tu orang panggil wat dasar.
lau orang expert macam mak aku selalunya xpayah dah pakai dasar dasar ni.
lukis atas kain ja terus.
aku kan junior.

3 jam jugak la aku wat dasar tu.sat lukis.sat main mesej.sat duduk tengok tv.
tapi setel.

ada kain lebih aku beli kat kamdar aritu.
kain cotton. 3 pasang rm50.
1 bagi adik aku.dia nak bg kawan dia..katanya..ntah ntah awek kan
1 lagi aku dah upah. 1 ni la yang aku wat testing.




ni aku wat kain selisih..tengok la cutting ai..hhahahahha..shame shame lor


ni baju..mak aku tengah check tu..


ni cara nak wat lubang leher plak..yangbahagian xda paper tu la nanti akan digunting.


potong kain dah bereh.
jait tepi pon bereh.
KALAU RAJIN nanti aku pelekat pelekat.


untuk tempahan:
pm saya..hehehhehehe

2 comments:

  1. upah berapa?? junior kan?? heheh

    ReplyDelete
  2. junior lagi mahal la..wat dasar pon 3 jam tau..masa itu emas.

    ReplyDelete

ada nak komen apa2..silakan..