Tuesday 24 September 2013

SUKAN DWI TAHUNAN 2013-KELANTAN


Assalammualaikum..suppppp(sedut hingus) saya selesema...

keja dah setel..so pc ai ni free..xtau nak tengok apa.boleh la ai mengapdet belog cikai ai ni..hehehhehhe..sendiri apdet sendiri tengok..hokeh la tu..semalam makan keropok lekor so terbayang bayang kenangan di kelantan.nak kata best..erm..duduk seminggu je best la kot..kalau duduk 2 minggu??saya pilih penang..hehehehee..hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik negeri sendiri..

arini nak tempek gamba with caption jer..kalau ada story baru kita cerita bawah gamba tu..jom jom..


kain rentang sempena sukan..duduk seminggu ini sekeping je aku snap..teruk kan


bertolak dalam pukul 8.15 dari tapak pesta sungai nibong.untuk orang belah seberang nun berkumpul kat tapak ekspo seberang jaya.ini gambar tipu.trip penang naik bas suk yang lama.sume 3 biji bas.orang seberang dapat bas suk vip n bas mpsp..pon seat vip..kenapa ni pun perlu nak cita?......eh mestilah..8 jam aku atas bas lama tu..cramp body!



gamba sesat..papan karom pon bawak dari penang tau..untuk sesi training...xmenang saja..


stop kejap breakfast kat jpj seberang jaya..xmakan lapaq..dah makan perut aku memang xok berapa hari sebelum nak pi tu..ceri beri..dah makan pon aku rasa nak cretttttttttttttttttttt lagik..cepat cepat telan ubat crett..bawak spare dalam bag.hahahha..xboleh blah..untuk cover perasaan nak ceri beri tu..aku tido..tidoooooooo ja sampai hentian perah..aku mamai ikut orang pi toilet..ingatkan dah hilang..crettttttt lagik..phuiii..susah hati balik..naik bas tidooooooooo lagi..sampai betul betul bukit bunga.aku terjaga..orang semua kalut serbu makanan..aku kalut toilet..cretttttttttt..hoihh..3 kali..! tapi selamat gak la sampai kelantan tanpa tercrett dalam seluar..gudjob montot..

dalam kul 5 camtu sampai kelantan..check in Grand Riverview..hotelnya okeh la jugak..semua ada.cantik.selesa.




 
ni view yang digoogle..aku sampai xsempat nak mik gamba.letih..

toilet pon okeh..yang penting ada tub..sempat gak la berendamm..



malam tu ada taklimat simple untuk atlet2..poyo kan..hihi..taklimat tu beserta elaun..yang tu yang ditunggu sebenaqnya..dapat la jugak souvenir bag dari perbendaharaan kelantan..time kasih daun keladi..





cantik gak bagnye..padan ngan kasut sepot ai..pepel



tag peserta..tapi xpakai pon.dah pakai baju seragam okeh la tu..rimas aku nak gantung gantung..ti buang tepi jalan ja

mug sukan..cantik..besar..dah simpan dalam lemari.kenang kenangan..



keychain ni cantik..akibat kurangnya kualiti kamera aku..jadi xcantik



makanan...makanan..hahha


perasmian di dewan jubli mpkb..



belon sukan
huhh..demoknyer ai



 
penang dengan tema boria


with dato mokhtar..our pkn


 
tumpang maskot gajah negeri mana ntah..aku ada sebelah tiang bendera tuu..

















aritu sebelom pergi dah tayang baju kan..arini nak tayang baju ngan modelnya plak...














 


 
cakk..huhuhuhuduh!! itu ja tudung yang aku npak matching..ada merah sikit sikit.tudung style macik macik ni senang..sarung ja kat kepala..ting!! muka akan jadi bujur otometik..kalau malas iron sumbat tudung dalam baju cam aku pakai..setel..xda sapa tau hang pemalas...hahhahahahha..



with kak atie at lobby..

pandangan belakang..eh..cutting mana??
shadappppppppppppppppp!!



-dart-


sekitar perlawanan berlangsung..masa ni aku xmain..so parking belakang..snap pon 2 keping ja..nak banyak banyak hempon pon xseberapa..xda buah buah epal tu..kang kena cop poyo plak.


yang merah ada ada tulisan putih tu DURY..player selangor..yang merah jersey line itam ni player kedah..dulu pon dia ni jugak..cantik dia depan depan.lembut ja muka.suka tengok..ehem, muka sendiri pon lembut jugak..

1st game
kelantan / penang
seri katanya..tapi kelantan xnak buat 4sum balik,so..point ke kelantan..ok lah..tuan rumah..akurrr




2nd game
penang / melaka
penang menang..tapi player melaka pon xkurang hebat..pengurus pasukan dia tu peramah sangat..xtau plak akak preggy tu nama pa..xsempat berkenalan.




game abis around 8.30mlm..ya ampun.berlemoih jangan cakap.minyak sekilo tang muka.ngan perut pun gedik gedik dah..balik tu terus singgah medan selera mpkb..

ni lepas sampai sapa beli nasi dulu duduk terus belasah ja..nama medan selera tapi makanan dia semua dalam bungkus..so bukak bungkus makan kat meja.aku tanya macik tu kenapa xda pinggan..macik tu cakap xde ore nak basuh..huhuuhuhu..aku gitau omey..dia kata memang ar..org kelantan malas malas skit..hahaha..orang kelantan kalau baca jangan marah..bukan aku cakap..omey cakap..pegi bom dia.. =P



nih rupa nasi aku..nasi kukus, ayam goreng, telur goreng sambal..lauk aku tu ok dah boleh ngam..tapi macik tu laju ja tangan dia tercedok gulai kat aku..erghh!! ai xsuka gulai la macik..spoil spoil pon abih gak sebungkus..makan nih xda air okeh..air aku sapa amik ntah..lagi skali order pon xsampai..pastu mengemis air orang sebelah.hihihi

ini 2nd day punya game..baju yang sama..tudung je lain..so xlah nampak busuk sangat kan.hihihi...camera 360 woi..gebuuu



 -pingpong-



 fuhh..penuh semangat..patut la menang

pingpong antara yang menentukan kejuaraan penang jugak la..sib baik dapat emas..



 -karom-



 sekitar perlawanan karom..meja karom susun banyak banyak..pastu lawan..mana juri eh?yang berdiri tu kot..ntah la..aku tengok karom ni pon sat sat ja..sebab masa karom berentap dart pon berentap..berentap??



-badminton-
  


hehe..pakngah..cam rashid sidek dah


-futsal-
ini game penang (hitam) vs terengganu (kuning)
kompom kompom la penang yang menang


 pasukan penyokong..hahhaha..buat ramai..tapi malam tu memang bersorak kow kow punya lah..esok tu padan muka..sakit tekak..xpala..janji menang..sempoi penang!


pintu gerbang wakaf che yeh..baru aku tau..wakaf che yeh ni kira ala ala uptown la kat sana..bukak pukui 10 sampai 4 pagi..barang jualan dia pon lebih kurang apa yang ada kat uptown.tapi bagus gak la..sebab kalau tudung and kain dok setompok..pastu bahagian makanan setompok..bahagian batik batik setompok..




ini pintu gerbang pasar siti khadijah plak..jalan kaki jela aku dari grand riverview tu nak datang sini..nampak macam jauh..tengok tengok dah sampai..eh biar betul..betul laa....selalu dengar orang cerita ja kan..now dah berpijak..hihiihi..excited gak la..


nih keadaan dalam..pasar nih kompleks 3 tingkat bentuk bulat..so pusing pusing la sampai pening..
tingkat bawah-benda basah..ala ala market kot..ada buah, sayur, jeruk, sos, keropok lekor
tingkat tengah-makanan kering, keropok kering, serunding, kerepek kerepek
tingkat atas-bahagian pakaian, kain batik, baju kelawar, tudung bawal
senang la kiranya nak mencari barang..nak apa pergi satu level tu ja..pusing la masuk celah nun celah ni..tawar la sampai dapat harga yang puas hati..masa aku pergi ni hari biasa..lepas abis game ronda ronda kan..so senang..xpayah nak bergaduh tawar tawar..memang zappp terus ja dia bagi harga spesel..
jimat air lior aku..


nih aku soping kain batik terengganu..longkang besar, siap jahit..n kain dia lembut skit..harga rm15..yang rm 10 pon ada tapi kain dia ngan kertas sama ja kualiti..hahha itu kalau nak bagi orang bolehla..ini nak bagi mak aku..xkan cap ayam ja kan..agak agak la nak kedek pon..


ini kain pelekat la la la untuk bapak aku..kain corak jenis baru..kaler pon xhover..
harga atas kotak rm45..tapi xpayah tawar zappp terus dia bagi rm15
mana xbagi..xda orang yang bersoping pon..kalau aku xbeli langsung xda orang nak beli hari tu kat dia.


baju kelawar..selai rm20..ini beli banyak banyak lai jugak..bukan apa..baju kelawar ni la paling untung..leher dah mengelupas, baju dah xnampak kaler, bawah kaki bulu bulu still boleh pakai..kira sampai jadi stock kain buruk la..halai pakai...


trade mark kelantan..tudung bawal..ini paddlepop aku beli rm18 sebab ad batu batu..
yang skala rm5 selai..hahhaha..itu aku beli banyak..rm5 rm5 ni aku suka..


terlanjur singgah tingkat tengah..makcik tu asyik bagi rasa serunding..malu alah beli lah jugak..
nasib sedap

ni..hahhahah..rm5 lagi..beli serunding makan sambil jalan..xsenonoh!


macik sabariah + pacik yusuf + kak yati
kawan mak aku yang dah rapat sampai jadi cam sedara la..ceritanya pacik yusuf ni dulu ada sakit..sebelum dia kawin..so kena oprate pegi hospital pulau pinang.masa tu kelantan xda husm lagi..kebetulan mak aku ulang alik hospital jaga sapa ntah..sebelah tu katil pacik yusuf ni.so dah dia xda sedara mara mak aku tolong la tengok tengok dia skali..bawak makanan apa ka patut..heheheh..petikan buku sejarah mak aku


 dah pegi kelantan jumpa depa..depa bawak aku jalan jalan pcb..pcb skang dah xnampak laut..batu batu besar ja ada..nak buat pengadang..dulu boleh nampak pasir panjang....pastu baru laut..


aku suka makna sos cicah kelantan ni..manis manis pedas..nampak tak..manis 2x pedas skali ja..hihihi..aku beli sedozen..ini pun pacik yusuf tu order kat umah dia.keropok lekor pon pakai order..senang..dia pakai telepon ja..tup siapp..sos dia memang sedap sengoti la..xsama cam kat kedai kedai lain aku tengok..pastu kerepok lekor tu banyak ikan..kalau kat kedai orang jual 8 batang rm10, tapi aku dapat 10 batang rm10..hokeh la..dah la banyak sedap plak..ramai jugak yang memuji.


 memborong serunding..dapat la diskaun diskaun skit..sebab pacik yusuf tu kenal tok yang jual tu..sebab tu la kalau pegi kelantan kena ada orang kelantan..baru dapat murah..kalau orang luar nak speaking kelantan..xmenjadi gak la..sama la cam penang..pegi batu feringghi cakap kl..papp..mampus la..beli barang kena cekik..


tua dah pon tok yang meniaga serunding nih..dia buat sendiri..orang tua tua kalau buat pakai resepi betul..xda nak tipu tipu..tu yang sedap tu..


soping keropok lagi..aku xmau beli sangat pon..tapi dah tengok orang beli..sedap plak tester keropok tu..terlabur jugak duit..pastu pening kepala..hihi..muka busuk..ada ja nyelit..


nih xingat dah apa jadi..tapi abg sobri cam pening pala ngan aku..hahaahaha



tengok cara orang kelantan buat keropok..pakai tangan ja..xpayah glove glove..tu wat sedap tu..handmade!


kalau pegi kelantan orang kata ais krim baba ni pemes..yaka..kenapa aku xpernah dengar..peghak betui la aku ni..tengok tu samapi bercawangan dah.. 


terpesona tengok orang beli..pasnas panas makan aiskrim bestla kan..
lapisan bawah ada roti putih potong keik kecik, pastu letak pulut, pastu letak aiskrim kelapa 3 scoop, pastu ada kacang, jagung jelly macam macam lagi laa..tapi aku xmik..xminat..harga 1 cup ni rm2..
murah kan..best la..nak lagi....


keropok lekor black pepper punya kedai ni..kat jalan nak pi pcb..macam macam ada..
aku tetap jengok jengok..aku kan dah order kat pcik yusuf..


kedai duty free kat pengkalan kubor..beli kinder bueno ngan lapik kaki..eh..lapik kaki pon nak beli?? aku tengok murah sangat..geram la..sekeping rm1.90..amik 3 keping..


barisan dato dato nak pergi dinner kat suk kelantan..besar dewan suk dorang..patutla xpayah sewa hotel..standard hotel dah dalam tu..karpet pon gebu. lampu pon besar..kalau jatuh atas kepala pon boleh mati la..


kenapa sedih ja muka aku?hihi..kaler tudung xcukup ceria kot..tengok la yang lain.kuning, oren..naik seri


lauk dinner malam tu..
nasi putih, gulai daging, ikan masak apa ntah, daging masak kering macam serunding, ayam masak rempah..
huhhh..baru dapat makan puas sikit sebab ayam tu ada rempah..selalu manis manis manis..tomyam pon manis..oh sangat kelantan..


lauk pauk disertai kerabu ayam..erm..aku amik sikit ja..xminat


sambal belacan..okeh..ada pedas


 dessert..puding raja
lapisan bawah ada pisang, pastuletak jalur emas bancuh dengan custard kot..tabur tabur ceri and kismis
ada yang suka ada yang x
tapi aku tengok meja player Sabah abis..mungkin depa suka



hehehe..
ini part mencucu mata
iklan

tengah breakfast pagi tu

 tiba tiba ternampak sorang laki ngan anak anak dia.bini dia xda pon
bagus betul..berapa kali ulang alik dia bangun amik makanan untuk anak anak dia
xmarah pon..anak dia ja pok pek pok pek
apa yang anak dia makan xabis yang tu la dia makan
sweet gila bila tengok laki melayan anak anak xmarah


kompius aku mana la mak dia..
perlu aku tolong ke??


hihihi..teringat kat omey..aku suruh dia simpan rambut panjang camni..dia kata xmau..xelok..buruk..xmo try try..huduh..errrrrrrrrrrrrr..banyak alasan..


murtabak di raja
ini pon antara yang pemes di kelantan..murtabak dia tebal..daging banyak..siap bagi kuah..bila balik just panaskan pastu hiris bawang letak ngan kuah tu..puas hati la..kenyang dan sedap
harga sekotak rm13


keropok lekor yang banyak ikan semalam

on the way balik singgah rantau panjang..panas gilo


kat kelantan musim buah..durian bertaburan ja..
manggis sekilo rm2..
harum manis 7kg rm27
fuhh..tapi boleh cerita jala..aku xbeli pon..hahahhaha


toilet kat rantau panjang..
'maaf, saya rosak'


"kepada yang reti bahasa" hahhaha...itu memang dah angin la sambil tulis..


"arahan penjaga tandas" tapi aku tengok tandas tu xda penjaga pon..tong duit ada..penjaga hilang..
patutla jadi camtu..


dah best buang..baru aku tau..ada toilet cantik lain kat surau baru..hahah..ngokk betui..ada yang cantik nak juga pakai yang ni..dah la jauh gila berjalan mencari tandas.



 
hokeh la,
kelantan best..bye


No comments:

Post a Comment

ada nak komen apa2..silakan..